|
Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Forum: olej, paliwa, smary,doradztwo paliwowe - ekonomiczne, akcyza, ustaw , przepisy, wolna dyskusja, cło i inne...
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jaronwoj
Administrator
Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 9:31, 06 Lip 2007 Temat postu: Bezprawne interpretacja podatkowe - interpelacja do MF |
|
|
Interpelacja nr 7134 do ministra finansów w sprawie interpretacji art. 14 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej
Szanowna Pani Minister!
Zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej i interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Spod kompetencji naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celnego, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa zostały wyłączone jednak pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej. Takie uprawnienia przewiduje art. 14e Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym to minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się i nie toczyło postępowania podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej.
Tymczasem niejednokrotnie naczelnicy urzędów skarbowych jako organy niewątpliwie nieuprawnione wydają interpretacje w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej. Interpretacje te są publikowane nawet na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
W sytuacji gdy organ, który w świetle art. 14e Ordynacji podatkowej, nie będąc właściwy w sprawie, wydał interpretację, to formalnie jest ona wiążąca dla podatnika, jednak tylko do czasu gdy, czy to z urzędu, czy na wniosek nie zostanie stwierdzona jej nieważność. Do momentu stwierdzenia nieważności podatnik jest zatem chroniony interpretacją. Po stwierdzeniu nieważności postanowienia podatnik traci ochronę i to ze skutkiem wstecznym, ponieważ decyzja o stwierdzeniu nieważności odnosi skutek ex tunc, tj. od dnia wydania zakwestionowanej interpretacji. Należy zauważyć, że choć podatnik powinien dochować należytej staranności przy składaniu wniosku o interpretację, to właśnie na organie ciąży obowiązek ustalenia, czy jest on właściwy w danej sprawie.
Pani Minister! Jakie zamierza Pani podjąć działania zmierzające do wyegzekwowania od organów podatkowych przestrzegania art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tak, by naczelnicy urzędów skarbowych jako organy nieuprawnione nie wydawali interpretacji w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej?
Z poważaniem
Posłowie Tomasz Lenz i Beata Sawicka
Toruń, dnia 5 marca 2007 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów — z upoważnienia ministra — na interpelację nr 7134 w sprawie interpretacji art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na interpelację posłów Tomasza Lenza i Beaty Doroty Sawickiej z dnia 5 marca 2007 r. w sprawie interpretacji art. 14e ustawy — Ordynacja podatkowa w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, przesłaną przy piśmie Marszałka Sejmu RP z dnia 14 marca 2007 r. znak SPS-023-7134/07, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. — Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stosownie do art. 14e Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się i nie toczyło postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej.
Jeżeli wniosek dotyczy „zakresu i sposobu zastosowania postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej”, minister właściwy do spraw finansów wydaje pisemne interpretacje (art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej). Istotą wniosku o interpretację, złożonego na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji, musi być interpretacja przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych.
Jeżeli interpretacja umowy determinuje sposób zastosowania prawa krajowego (kwestia wtórna), wówczas Minister Finansów winien udzielić interpretacji przepisów umów międzynarodowych oraz związanych z nimi przepisów prawa krajowego. Jeżeli jednak zagadnienia te nie są ze sobą powiązane, wówczas Minister Finansów, stosownie do art. 171 § 1 Ordynacji podatkowej powinien rozpatrzyć wniosek w części, w jakiej dotyczy on interpretacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, zaś w zakresie interpretacji przepisów prawa krajowego należy zawiadomić wnioskującego o interpretację, że powinien wnieść odrębne podanie do organu podatkowego, o którym mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Z przepisu art. 14e Ordynacji podatkowej wynika, że naczelnicy urzędów skarbowych nie są organami uprawnionymi do wydawania interpretacji indywidualnych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej.
Zgodnie z art. 15 § 1 Ordynacji podatkowej organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. W przypadku przesłania do naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej naczelnik jest obowiązany niezwłocznie przesłać wniosek do Ministra Finansów jako do organu właściwego do wydania interpretacji w wymienionym zakresie, zawiadamiając o tym wnoszącego wniosek (art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej).
Stosownie do art. 14b § 2 w związku z art. 14e § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna w powyższym zakresie, w tym także interpretacja wydana przez organ niewłaściwy, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4:
1) jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie, lub
2) z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek, począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.
Minister Finansów pragnie zapewnić Panią poseł i Pana posła, że monitoruje na bieżąco przestrzeganie przez podległe organy przepisów dotyczących wydawania indywidualnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów o właściwości przy wydawaniu indywidualnych interpretacji w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej Minister Finansów podejmie działania mające na celu wyeliminowanie z obrotu prawnego wadliwych interpretacji.
Podsekretarz stanu
Marian Banaś
Warszawa, dnia 5 kwietnia 2007 r.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|