Forum Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Strona Główna Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych
Forum: olej, paliwa, smary,doradztwo paliwowe - ekonomiczne, akcyza, ustaw , przepisy, wolna dyskusja, cło i inne...
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Gaz ziemny CNG szansą motoryzacji - czyli jak zabić akcyzą

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Strona Główna -> Forum podatkowe w paliwach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jaronwoj
Administrator



Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 10:50, 07 Paź 2007    Temat postu: Gaz ziemny CNG szansą motoryzacji - czyli jak zabić akcyzą

Na polskim rynku funkcjonuje dziś 25 ogólnodostępnych stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG), ale wkrótce może ich być dwa razy więcej. Jednak rozwój tego rynku może zostać całkowicie zahamowany przez jedną decyzję ustawodawcy - wprowadzenie akcyzy (Nowy Przemysł/07.10.2007/WNP)


Wprowadzenie akcyzy w Polsce nie jest wymogiem Unii Europejskiej. Zgodnie z dyrektywą 2003/96/EC, można całkowicie lub częściowo zwolnić lub obniżyć stawki minimalne na gaz ziemny w państwach członkowskich, w których udział gazu ziemnego w końcowym zużyciu energii był mniejszy niż 15 proc. w 2000 r. lub do czasu osiągnięcia 25-proc. zużycia (okres derogacji - 10 lat od wejścia w życie dyrektywy; dla nowych krajów członkowskich okres ten jest liczony od daty akcesji, tj. od 1 maja 2004 r.). Obecnie blisko połowa krajów członkowskich UE korzysta z tej możliwości. Obniżone lub zerowe stawki akcyzy na gaz ziemny obowiązują w Austrii, Belgii, Czechach, Estonii, Finlandii, Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Słowenii, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii .

Bez akcyzy okres zwrotu kosztów poniesionych na instalację w jednym autobusie wynosi średnio 8 lat, a po nałożeniu podatku wzrasta do 15 lat. - To oznacza całkowite załamanie tego rynku - że w przypadku wprowadzenia akcyzy przepadną wszystkie zainwestowane do tej pory pieniądze - zarówno w rozwój sieci stacji tankowania CNG, jak i w zakup aut na CNG. Od 2003 roku przeznaczono na ten cel około 100 mln zł.


Zalety gazu ziemnego jako paliwa można wymieniać bardzo długo. Jednak zasadniczą i najczęściej przytaczaną jest kwestia ekologii. Paliwo to jest znacznie czystsze w procesie spalania od tradycyjnych, będących pochodnymi ropy naftowej. Ubytki szkodliwych substancji w stosunku do spalin pochodnych ropy naftowej to między innymi o 20 procent mniej CO2, o 90 procent mniej NMHC i o blisko 100 procent mniej PM. Jeszcze jednym problemem w użytkowaniu gazu ziemnego jako paliwa samochodowego jest ludzka mentalność. Pomimo tego, że np. Amerykanie w przeprowadzonym sondażu, wypowiedzieli się, iż uważają gaz ziemny za najbezpieczniejsze paliwo, w Polsce sytuacje wygląda zupełnie odmiennie. Strach przed takimi pojazdami jest na tyle duży, iż może on znacząco wpływać na spowolnienie rozwoju. Z drugiej jednak strony, wartym podkreślenia jest też fakt, iż gaz ziemny w pojazdach staje się zjawiskiem modnym w miastach, które starają się wypaść korzystnie w trakcie organizowanych światowych imprez sportowych. Autobusy na gaz użytkowane były w trakcie olimpiady w Monachium, w Atlancie, w Seulu i w Sydney. Także Grecja pragnie dołączyć do tego grona, pokazując, iż nie obce są jej starania o czystość środowiska.

Źródło - [link widoczny dla zalogowanych]





FAKT i OPINIE Z INTERNETU:
Samochód wyposażony w instalację gazową LPG jest dużo tańszy w eksploatacji od pojazdu z silnikiem benzynowym czy silnikiem Diesla.
Eksploatacja samochodu napędzanego gazem CNG jest jeszcze tańsza.
Koszt przejechania 100 km w polskich realiach to zaledwie kilka złotych!
Fabryczna istalacja w Volvo model S60 ponizej kilka danych:
- ma zasieg 350 km na CNG
- na 100 km wymagane jest od 6-7 metrów gazu CNG
- koszt gazu na stacji CNG w Poznaniu wynosi 1,32 pln brutto za metr
- praktyczny koszt 100km wynosi 7 metrów razy 1,32 pln brutto co daje 9,24 pln brutto ( koszt z Warszawy do Gdańska to 30PLN brutto)



Prawda o tankowaniu gazem CNG

CNG w zbiorniku jest pod ciśnieniem 200atm (spor)- na rynku polskim o ile wiem nie ma producenta ani dystrybutora kompesorów przeciwwybuchowych na takie ciśnienia - trzeba takie cos sprowadzić z USA. 1m3 gazu ziemnego w gospodarstwie domowym kosztuje od 1,04 do 1,14 zł. 1m3 = 0,9 litra tradycyjnego paliwa. Koszt zamontowania instalacji z jednym zbiornikiem wynosi ok 7500-8500 w zależności od ilości cylindrów. Jeden zbiornik mieści ok 12m3 gazu czyli samochód który pali 9litrów na 100km przejedzie ok 120km. dodatkowa butla bosztuje 1500zł. Każda butla ma objętość równą 55 litrów wody i waży (pusta) od 55 do 70 kg - butle montowane w polsce są stalowe. Butle z włókien węglowych są znacznie lżejsze i kosztują około 5000zł za 1 szt i nie ma możliwości kupna tego z ceryfikatami polskimi. Przydomowa sprężarka napełnia dwa zbiorniki okolo 10 godzin. Na specjalizowanych stacjach CNG trwa to 3-8 min ale cena 1m3 wynosi ok 1,35zł.





Typowa oferta w zakresie CNG


INSTALACJE GAZOWE CNG (gaz ziemny)


Instalacja CNG (jedna butla stalowa, reduktor Lovato) - 4500 zł


Instalacja CNG - Wtrysk gazu ziemnego (jedna butla stalowa) Wskazana przy montażu do pojazdów mechanicznych z plastikowym kolektorem ssącym. 6000 zł


Koszt każdej następnej butli gazu 1500 zł


Istnieje możliwość indywidualnego zamówienia butli gazu ziemnego z tworzywa sztucznego tzw. kompozytowej, koszt takiej butli około 4000 zł



Protesty przeciw akcyzie na CNG
Swoje oświadczenie senatorskie, w sprawie akcyzy na gaz ziemny, kieruję do minister finansów, pani premier Zyty Gilowskiej powiedział senator. Zbigniew Trybuła


Cyt. Obciążenie gazu ziemnego CNG akcyzą spowoduje znaczne ograniczenie inwestycji w ekologiczne autobusy, co będzie miało negatywny wpływ na środowisko naturalne, zdrowie mieszkańców oraz interes ekonomiczny pasażerów komunikacji miejskiej. Szkody wynikające z wprowadzenia akcyzy na gaz ziemny mogą być znacznie większe niż profity dla budżetu państwa, które szacuje się na poziomie 3 milionów zł rocznie.





Koalicja Na Rzecz Autogazu – Związku Pracodawców,

Głos społecznej organizacji zrzeszającej podmioty z branży gazu płynnego cyt. jesteśmy głęboko rozczarowani próbą ciągłego kompensowania przez MF braku przewidywanychwpływów do budżetu państwa podwyżką stawki podatku akcyzowego zarówno od gazu płynnego LPG jak i metanu w fazie płynnej LNG. Pomimo dotychczasowej konstruktywnej współpracy z MF, jesteśmy zmuszeni stanowczo sprzeciwić się zamieszczonej w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym wysokości stawki akcyzy od gazu płynnego i metanu.Wzrost ceny autogazu o ok. 20 groszy brutto ze względu na zmianę stawki podatku akcyzowego spowoduje znaczne zmniejszenie konkurencyjności tego paliwa w stosunku do tradycyjnych paliw benzynowych. Podnoszony często argument zmniejszania się wpływów do budżetu państwa z tytułu spadku sprzedaży benzyn w związku ze wzrostem sprzedaży autogazu jest argumentem fałszywym. Fałszywość tego twierdzenia polega na tym, że spadek sprzedaży paliw benzynowych występuje na całym świecie i jest dowodem rozwoju rynku motoryzacyjnego. Światowy rynek motoryzacyjny dążybowiem do co raz to bardziej paliwo oszczędnych rozwiązań konstrukcyjnych silników.



Określenia techniczne CNG i LNG



Pojazdy napędzane gazem ziemnym (NGVs) wykorzystują sprężony gaz ziemny magazynowany „on-board”. Ciśnienie gazu magazynowanego w wielokrotnych zbiornikach wynosi maksymalnie aż do 25 000 kPa. Mimo iż, ciśnienie gazu jest redukowane przed spalaniem, to w NGVs przy sprężaniu i magazynowaniu stosuje się odpowiedni zakres. Podczas gdy, NGVs były początkowo wyposażane w silniki zasilane skonwertowaną benzyną lub w silniki wysokoprężne Diesla, to silniki napędzane gazem ziemnym, o wysokich osiągach, ekstensywnie się teraz rozwijają i są produkowane. Gaz ziemny w stanie ciekłym (LNG) może być także magazynowany w samochodowych zbiornikach.Określanie jakości gazu ziemnego stosowanego jako sprężone paliwo do pojazdów jest w projekcie Polskiej normy PrPN-ISO 15403.

Zmiana liczby Wobbego może wpływać na moc i osiągi silnika.
Liczba metanowa jet to odporność gazu ziemnego na spalanie stukowe zmienia się wraz ze zmianą składu gazu
Liczba oktanowa określa ona intensywność spalania stukowego testowanego paliwa w porównaniu z paliwem odniesienia o znanej liczbie oktanowej.


Ministerstwo Finansów – to brzmi tajemniczo



Ministerstwo Finansów po konsultacjach międzyresortowych oraz z przedstawicielami właściwych branż opracowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który zostanie przedłożony Radzie Ministrów. Ze względu na konieczność dostosowania polskich rozwiązań do wymogów unijnych, akcyzą objęto cały gaz ziemny; nie oznacza to jednak zmian dotychczasowego poziomu opodatkowania tego wyrobu, ponieważ obowiązywać będzie stawka akcyzy wysokości 0 zł na sieciowy gaz ziemny, używany m.in. do ogrzewania mieszkań oraz w przemyśle.



Czy w Polsce są realne szanse ochrony powietrza poprzez eksploatacje taboru autobusów komunikacji miejskiej poprzez stosowanie gazu ziemnego CNG?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Dyskusja nad stanem prawa dla firm paliwowych Strona Główna -> Forum podatkowe w paliwach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin