jaronwoj |
Wysłany: Czw 9:15, 05 Lip 2007 Temat postu: Olejek do lampek rozpałka do grila , parafina - akcyza w UC |
|
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 20.02.2007 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie znak 402000-PA-911-20/2006/LM z dnia 06.02.2007 r. stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu -
I. zmienia zaskarżone postanowienie organu pierwszej instancji w części dotyczącej stanowiska Strony przedstawionego w pkt 1,2,3 i 4 wniosku z dnia 23.11.2006 r. w następujący sposób:
1).uznaje stanowisko Strony przedstawione w pkt 1 wniosku z dnia 23.11.2006 r.
za prawidłowe,
2). uznaje stanowisko Strony przedstawione w pkt 2 wniosku z dnia 23.11.2006 r.
za prawidłowe,
3). uznaje stanowisko Strony przedstawione w pkt 3 wniosku z dnia 23.11.2006 r.
za prawidłowe
4). uznaje stanowisko Strony przedstawione w pkt 4 wniosku z dnia 23.11.2006 r.
za prawidłowe
II. Odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia organu pierwszej instancji w części dotyczącej stanowiska Strony przedstawionego w pkt 5 wniosku z dnia 23.11.2006 r.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia 23.11.2006 r. firma XXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXX zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej konfekcjonowania i sprzedaży parafiny ciekłej.
Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca podał, iż zamierza kupować parafinę ciekłą i rozlewać ją do opakowań jednostkowych. Wyrób ten będzie sprzedawany pod nazwą handlową „olejek do lamp”, bądź też „rozpałka do grilla”. Może nastąpić również sytuacja gdy parafina sprzedawana będzie w hurcie, do innego producenta olejków i rozpałek, który sam będzie rozlewał parafinę i etykietował butelki. Wnioskodawca planuje również dodawać niewielkie ilości wyrobów z grupy ropopochodnych (nie więcej niż 1%), z uwagi iż taki roztwór może przyspieszyć spalanie parafiny. Zdaniem podatnika nie wpłynie to jednak na kwalifikację parafiny ciekłej, gdyż ten wyrób nie zmieni jej składu chemicznego a jedynie przyspieszy jej działanie. Jednocześnie strona wyjaśniła, iż nie wiadomo jeszcze dokładnie jaki dodatek będzie używany, ale jego ilość będzie tak nieznaczna, iż nie powinno mieć to znaczenia.
Do tak opisanego stanu faktycznego wnioskodawca zadał następujące pytania:
„1. Czy konfekcja parafiny ciekłej w opakowania jednostkowe od 0,5 litra do 200 litrów, musi się odbywać w składzie podatkowym. Jeśli tak to w jakiej wysokości należy złożyć zabezpieczenie akcyzowe.
2. Czy konfekcja, tj. przelanie parafiny w butelki o ww. pojemności podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu.
3. Czy w stosunku do sprzedaży parafiny ciekłej, przelanej w ww. opakowania lub też sprzedawanej w hurcie, powstaje obowiązek pobierania oświadczeń o przeznaczeniu.
4. Czy w razie przeznaczenia parafiny ciekłej do innych celów niż określona przez naszą firmę, przez naszego kontrahenta, może powstać w stosunku do nas obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.
5. Czy jeśli dodamy około 1% roztworu który przyspieszałby spalanie parafiny ciekłej, który mógłby być wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, to należałoby wówczas dokonywać mieszania parafiny i tego roztworu w skałdzie podatkowym.”
Przedstawiając swoje stanowisko podatnik stwierdził:
Ad1).
„(…) skoro parafina ciekła obciążona jest stawką 0%, co wynika z poz. Nr 3 zał. Nr 1 do rozporządzenia MF w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, to jeśli nie przetwarzamy jej w żaden sposób, rozlewanie jej do opakowań jednostkowych nie stanowi żadnej czynności zastrzeżonej dla składu podatkowego, a zatem nie może odbywać się w składzie podatkowym. Dokonywanie konfekcji w składzie podatkowym wyklucza także obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ skoro mamy do czynienia ze stawką 0%, to nie ma mowy o kwocie zabezpieczenia. Byłaby ona bowiem równa 0”.
Ad2)
„Parafina ciekła nie będzie podlegać szczególnemu nadzorowi podatkowemu ponieważ, mimo iż znajduje się w katalogu wyrobów podlegających szczególnemu nadzorowi ( 4 ust. 1 pkt 7j rozporządzenia w sprawie szczególnego ...) to nie jest objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co jest drugim warunkiem podlegania nadzorowi ( 4 ust. 1 ww. rozporządzenia). Dotyczy to zarówno sprzedaży w opakowaniach jednostkowych jak i w hurcie”.
Ad3)
„W stosunku do parafiny ciekłej nie powstaje obowiązek podatkowy z uwagi iż obciążona on jest stawką 0%. Nie ma żadnego przepisu nakazującego stosowanie oświadczeń w sprawie przeznaczenia parafiny ciekłej. Zastosowanie stawki 0% nie jest uzależnione od posiadania oświadczenia, zatem nie musimy stosować żadnych oświadczeń zarówno przy sprzedaży hurtowej jak i w opakowaniach detalicznych”.
Ad4).
„Ponieważ nie ma obowiązku stosowania oświadczeń, nigdy nie będziemy ponosić odpowiedzialności za to co nabywca zrobi z kupionym od nas towarem, gdyż nie możemy ponosić odpowiedzialności za działanie osób trzecich”.
Ad5)
„(…) jeśli dodany roztwór chemiczny przyśpieszający spalanie zostanie dodany w tak małej ilości, to nie zmieni on kwalifikacji wyrobu z parafiny ciekłej na inny. Zatem nie będzie to stanowić przetwarzania i nie musi się to odbywać się w składzie podatkowym”.
Po rozpoznaniu złożonego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie, postanowieniem znak 402000-PA-911-20/2006/LM z dnia 06.02.2007 r., wydanym na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, uznał stanowisko strony za nieprawidłowe.W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie wyjaśnił, iż parafiny są wyrobami zaliczonymi do grupowania PKWiU 23.20.31. Wymienione są one w pozycji 4 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29, poz.257, ze zm.), zatem zgodnie z definicją zawartą w art.2 pkt 2 tejże ustawy, są one wyrobami zharmonizowanymi. W świetle przepisu art.30 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Organ podatkowy zaznaczył, iż zamierzeniem ustawodawcy było jak najszersze określenie zakresu przedmiotowego czynności rodzących obowiązek utworzenia składu podatkowego, toteż zaliczył on do produkcji te czynności, które w potocznym rozumieniu tego słowa nie stanowią produkcji, w tym rozlew parafiny do opakowań o pojemności 0,5 litra do 200 litrów. Dodanie zaś 1% produktu ropopochodnego nie tyle spowoduje przeklasyfikowania tego wyrobu, co zmieni jego właściwości fizykochemiczne, a więc nastąpi jego przetworzenie. Opisane więc procesy zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie winny odbywać się w składzie podatkowym.
Organ podatkowy wyjaśnił również, iż parafina ciekła z grupy 23.20.31 ujęta została w pozycji 1 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825, ze zm.) .Oznacza to, że została ona objęta stawką podatku akcyzowego w wysokości 1882,00 zł za 1000 litrów. Zatem prowadzący skład podatkowy winien złożyć zabezpieczenie akcyzowe z tytułu produkcji i przetwarzania parafiny ciekłej w składzie podatkowym w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe z uwzględnieniem w/w stawki podatku akcyzowego.
Udzielając interpretacji Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie zwrócił ponadto uwagę, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (j.t.Dz.U. z 2006 r. Nr 72, poz.500, ze zm.) zwalania się od akcyzy wazelinę, parafinę, woski pochodzenia naftowego i pozostałe woski oznaczone symbolem PKWiU 23.20.31., pod warunkiem, że:
1) wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych,
2) podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w pkt 1.
Zdaniem organu podatkowego podmiot nabywający wyroby akcyzowe zharmonizowane w postaci parafiny może zatem skorzystać ze zwolnienia z obowiązku zapłacenia podatku akcyzowego po spełnieniu w/w warunków.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe.
Na powyższe postanowienie podatnik, działając przez pełnomocnika - doradcę podatkowego Marcina Rymaszewskiego, pismem z dnia 20.02.2007 r. złożył zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu, wnosząc o uchylenie zaskarżonego postanowienia i wydanie prawidłowej interpretacji prawa. Zaskarżonemu postanowieniu zarzucono błędną interpretacje art. 26, 27, 30 oraz 31 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257, ze zm.), jak również § 2 oraz poz. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825, ze zm.). W motywach zażalenia pełnomocnik podatnika podniósł, że udzielona interpretacja ma mało wspólnego z przedstawionym w zapytaniu stanem faktycznym i prawnym, dodając, że na wezwanie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie podatnik uzupełnił swoje zapytanie o numer PKWiU oraz kod CN parafiny ciekłej jaką będzie konfekcjonował (PKWiU 23.20.18-50.40 oraz CN 2710 19 85). Tymczasem organ podatkowy udzielił odpowiedzi w stosunku do parafiny ciekłej z grupy 23.20.31., w związku z czym udzielona odpowiedź nie dotyczy stanu faktycznego.
Za pismem znak 402000-PA-916-18/2007/LM z dnia 07.03.2007 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie przekazał powyższe zażalenie Dyrektorowi Izby Celnej w Przemyślu.
Rozpoznając przedmiotowe zażalenie, Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu zważył, iż dokonanie kontroli zaskarżonego postanowienia wymaga w pierwszej kolejności wyjaśnienia kwestii dotyczącej przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego. Jak podnosi pełnomocnik strony w zażaleniu z dnia 20.02.2007 r. udzielona interpretacja nie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, wyjaśniając jednocześnie, iż na wezwanie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie podatnik uzupełnił swoje zapytanie o numer PKWiU oraz kod CN parafiny ciekłej jaką będzie konfekcjonował, wskazując symbol PKWiU 23.20.18-50.40 oraz kod CN 2710 19 85. Natomiast organ podatkowy udzielił odpowiedzi w stosunku do parafiny ciekłej z grupy 23.20.31.
Odnosząc się do powyższego, organ odwoławczy zauważa, że jak wynika z akt sprawy organ podatkowy nie wzywał pisemnie podatnika do uzupełnienia złożonego wniosku w zakresie, o którym mowa powyżej, jak również do organu podatkowego nie wpłynęła żadna pisemna informacja w tymże zakresie. Analizując jednak treść wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż wskazanie przez podatnika na parafinę ciekłą obciążoną stawką akcyzy w wysokości 0%, wyłączoną z pozycji nr 3 załącznika Nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, pozwalało przyjąć, iż zapytanie w istocie dotyczyło parafiny ciekłej o symbolu PKWiU 23.20.18-50.40. Powyższe znajduje jednoznaczne potwierdzenie w treści zażalenia z dnia 20.02.2007 r.
Mając powyższe na uwadze, po wszechstronnej analizie treści wniosku podatnika, wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oraz zażalenia podatnika – Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu postanowił zmienić zaskarżone postanowienie znak 402000-PA-911-20/2006/LM z dnia 06.02.2007 r. w części dotyczącej stanowiska Strony przedstawionego w pkt 1,2,3, i 4 wniosku z dnia 23.11.2006r. oraz odmówić zmiany tegoż postanowienia w części dotyczącej stanowiska Strony przedstawionego w pkt 5 w/w wniosku.
Podejmując takie rozstrzygnięcie organ odwoławczy stwierdza co następuje.
Stosownie do będącego przedmiotem zapytania przepisu art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. W myśl ust. 2 cytowanego artykułu produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Za wyroby akcyzowe zharmonizowane należy uznać- paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (art. 2 ust. 2 ). Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych zalicza się:
1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.
Parafina ujęta jest pod poz. 4 w/w załącznika, tym samym należy ją zaliczyć do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
W świetle powyższego, ocena stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz stanowiska organu podatkowego wyrażonego w zaskarżonym postanowieniu wymaga uprzednio zdefiniowania pojęcia „konfekcjonowanie” w kontekście użytego w art. art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym pojęcia „przetwarzanie” i „produkcja”.
Ponieważ w ustawie o podatku akcyzowym, jak również w przepisach wykonawczych do ustawy, brak jest legalnej definicji pojęć: konfekcjonowanie, produkcja i przetwarzanie, należy odnieść się w takim przypadku do określeń z języka potocznego. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996) „przetwarzać” to: „ przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać”. „Produkcja” to celowa działalność ludzka przystosowującą zasoby i siły przyrody do wytwarzania dóbr materialnych; to proces wytworzenia czegoś dla potrzeb człowieka. Natomiast „konfekcjonowanie” zdefiniowano jako: „dzielenie wyrobów na gotowe porcje oraz pakowanie ich w odpowiednie dla danego wyrobu opakowania; produkowanie (fabrycznie) gotowych leków w postaci tabletek, zastrzyków, syropów itp.”
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w świetle przepisów szczegółowych ustawy o podatku akcyzowym producentem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również:
- podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego (art.63 ust.1),
- podmiot, który wytwarza oleje opałowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego oraz barwienia i znakowania olejów opalowych (art.63 ust.2) ,
- podmiot dokonujący rozlewu piwa (art.68 ust.2)
- podmiot dokonujący rozlewu wina (art.69 ust.2)
- podmiot dokonujący rozlewu napojów fermentowanych (art.70 ust.2)
- podmiot dokonujący rozlewu produktów pośrednich (art.71 ust.2)
- podmiot dokonujący oczyszczania, skażania, wydzielania z innego wyrobu lub odwadniania alkoholu etylowego, jak również podmiot dokonujący rozlewu napojów alkoholowych destylowanych (art.72 ust.2),
- podmiot dokonujący pakowania wyrobów tytoniowych (art.73 ust.2)
W świetle powyższych rozważań stwierdzić należy, iż rozlew parafiny ciekłej do pojemników jednostkowych, czyli jej konfekcjonowanie nie mieści się w definicyjnych określeniach związanych z produkcją lub przetwarzaniem, jak również nie stanowi produkcji w rozumieniu przepisów szczegółowych cyt. ustawy.Konstatując Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu stwierdza, iż nie ma przeszkód natury prawnej dokonywania czynności polegającej na konfekcjonowaniu (rozlewie) parafiny ciekłej poza składem podatkowym. Tym samym organ odwoławczy podziela stanowisko Strony w tej kwestii.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej zastosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, ze zm.), zauważyć należy, iż rozporządzenie to w sposób szczegółowy określa zakres i sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego. Stosownie do postanowień § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia szczególnym nadzorem podatkowym objęte są wyroby określone w pkt od 1 do 7, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Z kolei zgodnie z postanowieniami §2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U.Nr 89, poz.849, ze zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust.2 i §2b ust.1. W załączniku do cyt. powyżej rozporządzenia, który zawiera pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, umieszczono w poz.4 wyroby klasyfikowane w ramach grupowania PKWiU 23.20.18 (oleje smarowe otrzymane z ropy naftowej, produkty przerobu z ciężkich frakcji, gdzie indziej niesklasyfikowane, inne niż te z pozycji PKWiU 23.20.18-09.1). W związku z faktem, iż w stosunku do parafiny ciekłej o symbolu PKWiU 23.20.18-50.40 nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, wówczas gdy zużywana jest do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, należy uznać, iż stanowiąca przedmiot zapytania parafina, nie jest objęta szczególnym nadzorem podatkowym.
Z kolei odnosząc się do kwestii przedstawionej w pytaniu trzecim, Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 4 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym objęta została sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. W art. 65 ust. 1 cyt. ustawy określone zostały maksymalne stawki akcyzy na paliwa silnikowe i oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe, które wynoszą odpowiednio 2 000 zł oraz 233 zł od 1 000 l gotowego wyrobu. Na mocy delegacji zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825, ze zm.) obniżył stawki podatku akcyzowego na paliwa silnikowe i oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe oraz określił warunki ich stosowania. Dla wyrobów sprzedawanych w kraju stawki określone zostały w Załączniku Nr 1 do rozporządzenia. Zgodnie z pozycja nr 3 w/w Załącznika stawka podatku akcyzowego dla wyrobów o symbolu PKWiU 23.20.18 - tj. olejów smarowych z wyłączeniem olejów odpadowych – przepracowanych klasyfikowanych do grupowania PKWiU 23.20.18-09.1 i olejów białych, parafiny ciekłej PKWiU 23.20.18-50.40, wynosi 1.180,00 zł od 1000 l gotowego wyrobu. Zatem parafina ciekła o symbolu PKWiU 23.20.18-50.40,objeta została pozycją nr 29 Załącznika Nr 1 do rozporządzenia ze stawką podatku akcyzowego w wysokości 0%. Jednocześnie zauważyć należy, iż zastosowanie stawki podatku akcyzowego w wysokości 0% dla parafiny ciekłej o w/w symbolu sprzedawanej w kraju, nie zostało uzależnione od uzyskania przez podatnika sprzedającego ten wyrób oświadczenia nabywcy o przeznaczeniu nabywanego wyrobu.
Jak wyjaśniono powyżej czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wymienione zostały w art.4 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym. W katalogu tych czynności ujęto m.in. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Z kolei pojęcie sprzedaży doprecyzowane zostało w ust.2 art.4 cyt. ustawy, zgodnie z którym obejmuje ono również m.in. zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku, gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.
W świetle cyt.powyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zmiana przez nabywcę przeznaczenia parafiny ciekłej, oferowanej na sprzedaż przez podatnika jako olejek do lamp czy też rozpałka do grilla, może skutkować powstaniem obowiązku podatkowego po stronie nabywcy wyrobu.
Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez podatnika w pkt 5 wniosku z dnia 23.11.2006 r. dodanie w małej ilości (nie więcej niż 1%) do parafiny roztworu chemicznego przyśpieszającego spalanie, nie zmieni klasyfikacji wyrobu. W konsekwencji proces ten nie będzie stanowił przetworzenia i nie musi on odbywać się w składzie podatkowym.
Odnosząc się do powyższego, organ odwoławczy zauważa, iż zgodnie z wyjaśnieniami złożonymi przez podatnika nie posiada on w chwili obecnej wiedzy co do rodzaju dodatku jaki będzie stosowany. Jednocześnie w uzasadnieniu wniosku podatnik zaznacza, że w przypadku, gdy dodanie roztworu przyśpieszającego spalanie będzie miało znaczenie i spowoduje konieczność produkcji w składzie podatkowym podatnik wstrzyma się ze stosowaniem tego dodatku. W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie organu odwoławczego, brak jest podstaw do przyjęcia stanowiska, że dodanie w małej ilości do parafiny dodatku przyśpieszającego jej spalanie, nie wpłynie na zmianę klasyfikacji wyrobu. A zatem brak jest również podstaw do przyjęcia w okolicznościach niniejszej sprawy, że proces, o którym mowa w pkt 5 wniosku, nie stanowi przetworzenia i nie musi odbywać się w składzie podatkowym.
Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż stosownie do postanowień art.3 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU). W związku z powyższym w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy, a jeżeli tak, to według jakiej stawki należy naliczyć podatek akcyzowy oraz czy dany wyrób akcyzowy jest zwolniony z akcyzy lub też obciążony dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi, niezbędne jest prawidłowe zaklasyfikowanie danego wyrobu, przy czym obowiązek prawidłowej klasyfikacji wyrobu ciąży na podatniku. Co do zasady zainteresowany podmiot sam dokonuje klasyfikacji wyrobu, jednakże w przypadku wątpliwości co do jednoznacznej klasyfikacji, podmiot uprawniony jest do wystąpienia z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej wyrobu. Organem właściwym w zakresie klasyfikacji wyrobów w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jest Urząd Statystyczny w Łodzi.
W tym stanie rzeczy, Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu nie podzielił stanowisko podatnika zaprezentowanego w pkt 5 wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania.
Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu (art. 221 Ordynacji podatkowej), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 223 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) - adres do korespondencji: Izba Celna w Przemyślu, ul. Sielecka 9, 37-700 Przemyśl. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
z up. Dyrektora
Izby Celnej w Przemyślu |
|