Autor Wiadomość
giusz
PostWysłany: Czw 14:05, 31 Lip 2014    Temat postu:

U mnie to samo. Ale co poradzić, ludzie szukają wszędzie zarobków.
Michał
PostWysłany: Wto 15:35, 01 Lip 2014    Temat postu:

Zgadza się. Pamiętam jak jeszcze 10-15 lat temu kukurydzę i rzepak w mojej okolicy uprawiano bardzo rzadko, a teraz co rusz pola z rzepakiem i kukurydzą.
Smark
PostWysłany: Czw 9:56, 27 Wrz 2012    Temat postu:

To wariactwo jest... ostatnio jadę autem, a tam - jak babcię kocham same pola z kukurydzą. Wszsytko inne zniknęło bo sieją pod biopaliwa! Ciekawe czy wahę da się jeść..
BerAccock
PostWysłany: Śro 11:36, 16 Sty 2008    Temat postu:

Make love, not war!
jaronwoj
PostWysłany: Nie 7:49, 11 Lis 2007    Temat postu: Zielony Kuwejt na ugorach? BIOPALIWA

Polscy rolnicy uprawiający rośliny energetyczne i rzepak otrzymują od AgencjiRestrukturyzacji i ModernizacjiRolnictwa nw;


Płatność do upraw roślin energetycznych wyniesie maksymalnie 169 zł/ha. Stawka ta będzie obowiązywała, jeżeli nie zostanie przekroczona maksymalna powierzchnia upraw roślin energetycznych określona dla całej UE na poziomie 2 mln ha.

Rolnicy uprawiający rzepak na cele energetyczne, mogą otrzymać (jeśli przedstawili wymagane dokumenty, potwierdzające, że rzepak został przeznaczony na bioestry) 176 zł/ha pomocy ze środków krajowych. Będzie to pomoc krajowa o charakterze de minimis.


Czy można usprawiedliwić tę obfitość skomplikowanych i kosztownych subsydiów, zobowiązań i posunięć protekcjonistycznych? Nie. Ale niektórzy wciąż próbują. Posługują się przy tym zestawem różnych (i często zmieniających się) uzasadnień aż nadto dobrze znanych z historii polityki rolnej.


Wystarczy podać tylko pięć z nich.


• Subsydia do biopaliw powodują ograniczenie rozmiarów pomocy dla rolników. Dowody z USA mocno sugerują jednak, że w rzeczywistości te subsydia nie zastępują dotychczasowych subsydiów rolnych, lecz nakładają się na nie.
• Promowanie biopaliw doprowadzi do obniżenia cen benzyny. Jednak próba obniżenia ceny jakiegoś towaru za pomocą subsydiowania produkcji jego droższych odpowiedników jest oczywiście szaleństwem.
• Subsydiowanie biopaliw to skuteczny sposób na zmniejszenie zależności od obarczonych ryzykiem paliw płynnych, wytwarzanych z kopalin. Jednak przy obecnych technologiach biopaliwa stanowią raczej uzupełnienie paliw płynnych niż ich substytut, a ich produkcja również jest obarczona ryzykiem, związanym z pogodą czy chorobami roślin.
• Subsydiowanie biopaliw stanowi efektywną metodę ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Według przytoczonego wyżej raportu koszt zmniejszenia ich emisji o ekwiwalent tony dwutlenku węgla za pomocą produkcji biopaliw sięga od 150 do 10 tys. dol. Nawet niższa z tych kwot przekracza prawie wszystkie szacunki krańcowej wartości korzyści na ograniczeniu emisji CO2 o jedną tonę. Przekracza także koszty osiągnięcia tego wieloma innymi sposobami.
• Subsydia potrzebne są tylko po to, żeby stworzyć infrastrukturę do produkcji biopaliw. Jeśli jednak mają być one konkurencyjne, subsydiowanie infrastruktury nie będzie niezbędne. Inwestorzy już sami zadbają o jej zbudowanie.



W sumie jest to więc klasyczny program rolny, czyli kosztowny system transferów, który z pozoru wygląda na racjonalny. Albo, według sformułowania zawartego w raporcie, jest to „Dezorientujący zestaw zachęt, odnoszących się do biopaliw i stworzonych dla osiągnięcia coraz liczniejszych (i czasami wzajemnie sprzecznych) celów politycznych, który nosi piętno programów zdobywania popularności, wspomaganych i inicjowanych przez poszczególne grupy interesów”.


Powinniśmy przynajmniej próbować wyciągnąć naukę z bolesnych doświadczeń stuletniej niemal polityki rolnej. Wiem, że brzmi to naiwnie. Czy jednak przy poszukiwaniu odpowiedzi na wielkie wyzwania związane z polityką energetyczną i zmianami klimatycznymi nie jest możliwe posłużenie się odrobiną inteligencji - choćby dla odmiany?

ŹRÓDŁO Gazeta Prawna

ULGI WSPRACIE DOPŁATY

Zgodnie z uchwaloną w piątek 27 kwietnia przez Sejm ustawą o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw , dodatkowe dopłaty będą finansowane ze środków krajowych. Niezależnie od wsparcia krajowego rolnikom przysługuje maksymalnie 45 euro dopłat do każdego hektara rzepaku ze środków unijnych.


Ustawa zwiększa też o 6 gr. ulgę w akcyzie na litr biobenzyny oraz o blisko 5 gr. ulgę w akcyzie na litr biodiesla.


W przypadku benzyny z dodatkiem biokomponentów, ulga ma wynosić 1,565 zł za każdy litr dodanego biokomponentu. Obecnie jest to 1,5 zł. W przypadku oleju napędowego ulga ma wynieść 1,048 zł za każdy litr dodanego biokomponentu, podczas gdy obecnie jest to 1 zł.



Komisja Europejska chce zmniejszyć dopłaty



Zdaniem ekspertów KE trzeba ograniczyć dopłaty do uprawy roślin do produkcji biopaliw, ponieważ obsadzono nimi dużo większe areały, niż przewidywano w Brukseli. Dopłaty te w wysokości 45 euro do hektara upraw roślin energetycznych, takich jak np. rzepak, wprowadzono w "starych" państwach UE w 2006 r., a od tego roku mogą z nich korzystać również członkowie "nowych" państw członkowskich, w tym Polska. W Brukseli zakładano, że w tym roku dotacje do upraw roślin energetycznych obejmą maksymalnie 2 mln hektarów upraw, ale obecnie wiadomo, że będzie to obszar ok. 3 mln hektarów. - Dlatego będzie redukcja dopłat, być może do 30 euro - zapowiada przedstawiciel KE.

Źródło Gazeta Wyborcza


Piosenka wg. Aumillera


Wieś polska stanie po raz pierwszy w historii przed wyzwaniem, że może nie tylko żywić, ale przyczyniać się do rozkwitu Polski. Może stać się w niedalekiej przyszłości "zielonym Kuwejtem Europy", a Unia Europejska nie będzie straszna rolnikom, bo produkcja rolna na biopaliwa nie jest objęta limitami. Za kilka lat będziemy śpiewać, parafrazując znaną piosenkę Danuty Rinn, "gdzie te ugory".



Analizując stan i wielkość nie mozna uchwycic celu w poltyce państwowej dot. biopaliw

system dopłat i ulg nie gwarantuje trwałości inwestycji w biopaliwa

ulga w podatku akcyzowym na biopaliwa jest znacznie upolityczniona i podlega licznym zmianom w rezultacji ingerencji grup interesu

brak jest prostej analizy opłacalności w ekologicznych paliwach silnikowych ulga a korzysci z ograniczenia emisji CO2

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group